Rezystor hamowania z wymuszonym chłodzeniem do stosowania wewnątrz pojazdu.
Zastosowanie
Rezystory hamowania do montażu wewnątrz pojazdu trakcyjnego stosuje się w: lokomotywach i pociągach elektrycznych, lokomotywach z silnikiem diesela
Konstrukcja rezystorów hamowania montowanych wewnątrz pojazdu
Rezystory hamowania montowane wewnątrz pojazdu to konstrukcje z chłodzeniem wymuszonym w układzie pionowym.
Rezystor hamowania zbudowany jest z elementów oporowych taśmowych, zamontowanych w kanale, przez który przepływa powietrze chłodzące. Dodatkowo rezystor wyposażony jest również w wentylator chłodzący lub montowany jest w obudowie, gdzie powietrze chłodzące jest dostarczone z zewnątrz [wentylator nie wchodzi wtedy w zakres dostawy rezystora przez SIMPAX]. Rezystor taki składa się najczęściej z dwóch modułów oporowych (w niektórych przypadkach jednego modułu oporowego), który podłącza się do choppera hamowania.
Najważniejsze cechy konstrukcji rezystora:
Konstrukcja odporna na działanie wilgoci.
Rezystor taki jest konstrukcją pionową o stopniu ochrony IP20, gdzie elementy aktywne rezystora (będące pod napięciem) narażone są na działanie wody oraz zanieczyszczeń. Jest on wykonany w całości z materiałów nierdzewnych lub materiałów pokrytych warstwami antykorozyjnymi (Rama wentylatora chłodzącego jest ocynkowana, a szynoprzewody są miedziane pokryte CuNi).
Konstrukcja odporna na wibracje:
Poszczególne połączenia części konstrukcji rezystora są wykonane połączeniami śrubowymi przez co zwraca się szczególną uwagę na odpowiedni dobór rodzaju połączeń śrubowych oraz momentów ich dokręcania. Rozwiązanie takie gwarantuje, że połączenia nie rozkręcą się podczas pracy na pojeździe. Dodatkowo dla rezystorów prototypowych wykonywane są badania odporności na wibracje zgodnie z normą EN-61373.
Rezystory te dodatkowo mają elementy spawane – rama, w której jest zamontowany wentylator chłodzący. Są one zgodne z normą EN-15085, Klasa CP-C2
Konstrukcja odporna na wysokie temperatury.
Elementy oporowe rezystorów nagrzewają się podczas pracy do temperatur około 500 - 600˚C, co powoduje ich wydłużenie i możliwość zetknięcia się ze sobą, a w konsekwencji powstawania zwarć wewnętrznych rezystora. W związku z tym konstrukcja rezystorów SIMPAX wykonana jest w taki sposób, by kompensować temperaturową rozszerzalność stali. Obudowy rezystorów wykonane są ze stali nierdzewnej odpornej na wpływ wysokich temperatur.
W jej konstrukcji przewidziane zostały następujące aspekty:
- możliwie najbardziej wydajna wymiana powietrza, powodująca lepsze chłodzenie rezystora poprzez zastosowanie elementów oporowych powodujących małe opory przepływu powietrza chłodzącego.
- zastosowanie wydajnych wentylatorów chłodzących wykonanych w standardach kolejowych. dzięki temu człon oporowy może mieć mniejsze gabaryty niż przy chłodzeniu naturalnym.
- wyprowadzanie zacisków przyłączeniowych rezystorów w miejsce gdzie nie ma wysokich temperatur.
Parametry techniczne rezystora
Ilość modułów: |
Podać Standardowo 1 lub 2 |
|
Znamionowa rezystancja: Rn |
Podać |
[Ω] +7%/-5% zgodnie z EN-60322 |
Dopuszczalna minimalna rezystancja w minimalnej temperaturze pracy: Rmin |
Podać |
[Ω] Nie może spaść poniżej wartości powodującej większy prąd hamowania niż max prąd choppera |
Dopuszczalna maksymalna rezystancja – rezystor gorący |
Podać. Standardowo Rn + 35% – 40% |
[Ω] Nie może wzrosnąć powyżej wartości powodującej zbyt małą moc rezystora hamowania |
Znamionowa energia wydzielana podczas hamowania przy najgorszym przypadku |
Podać |
[J] |
Znamionowa moc podczas hamowania, lub znamionowa moc ciągła |
Podać |
[kW] |
Znamionowy cykl pracy |
Proszę podać Najczęściej dla rezystorów tego typu podaje się moc ciągłą. |
|
Znamionowe napięcie pracy Un |
Podać |
[V] EN-50163 |
Napięcie szczytowe (peak voltage) |
Podać |
[V] Występuje np. podczas hamowania awaryjnego |
Stopień zanieczyszczenia (pollution degree) |
PD4 |
Zgodnie z EN-50124-1 |
Kategoria przepięć |
OV2 |
Zgodnie z EN-50124-1 |
Znamionowe napięcie izolacji: Unm |
Zależy od Un |
Zgodnie z EN-50124-1 |
Napięcie udarowe: Uni |
Zależy od Un, PD, OV |
Zgodnie z EN-50124-1 |
Napięcie testowe izolacji |
Zależy od Un |
Zgodnie z EN-60322 |
Stopień ochrony: |
IP20 |
Dla obudowy oraz puszki przyłączeniowej |
Rodzaj chłodzenia |
Wymuszone |
|
Maksymalna temperatura rezystora |
Standardowo 600˚C |
|
Dopuszczalne max. gabaryty rezystora: |
Podać |
|
Parametry wentylatora chłodzącego Wentylator jest każdorazowo dobierany do parametrów rezystora |
||
Napięcie zasilania silnik wentylatora |
Podać |
|
Warunki pracy |
||
Temperatura otoczenia (ambient temperature) |
Podać |
Standardowo: -25˚C; 40˚C |
Maksymalna wysokość pracy n.p.m. (Max operating altitude) |
Podać |
Standardowo < 1000m n.p.m. |
Dragania i wibracje (shock and vibration) |
Cat. 1 / Class A wszystkie kierunki |
Zgodnie z EN-61373 |
Kategoria korozyjności (Environment corrosivity category) |
C5-I |
Zgodnie z ISO12944-2 |
Pozostałe |
||
Maksymalna temperatura powietrza wylatującego z rezystora |
Standardowo < 200˚C |
|
Poziom hałasu rezystora Sound power level |
≤70dB |
Zgodnie z IEC 60076-10 at 1 m distance |
Rodzaje badań rezystora
S – standardowo, O – Opcja, N – nie występuje
Rodzaj badania |
Badanie typu (dla prototypu) |
Badania rutynowe (każda sztuka) |
Standard |
Oględziny wzrokowe |
S |
S |
IEC 61287-1 |
Kontrola wymiarów |
S |
S |
IEC 61287-1 |
Kontrola masy rezystora |
S |
O |
IEC 61287-1 |
Kontrola oznaczeń rezystora |
S |
S |
IEC 61287-1 |
Pomiar rezystancji rezystora |
S |
S |
EN 60322 |
Pomiar indukcyjności |
O |
N |
EN 60322 |
Pomiar przyrostu temperatury rezystora (test pod obciążeniem) |
O / S |
N |
EN 60322 |
Test wibracyjnych (shock and vibration test) |
O / S |
N |
EN 61373 |
Test izolacji |
S |
S |
EN 60322 |
Badanie ekspozycji na deszcz |
O |
N |
EN 60322 |
Inne rodzaje badań na życzenie |
O |
O |
Stosowane normy
- EN-60322:2011 / Zastosowania kolejowe - Wyposażenia elektryczne taboru - Wymagania dla oporników mocy budowy otwartej
- EN-50124-1:2006 / Zastosowania kolejowe - Koordynacja izolacji - Część 1: Wymagania podstawowe - Odstępy izolacyjne powietrzne i powierzchniowe dla całego wyposażenia elektrycznego i elektronicznego
- EN-61373:2011 / Zastosowania kolejowe - Wyposażenie taboru kolejowego - Badania odporności na udary mechaniczne i wibracje
- EN-60077:2018 / Zastosowania kolejowe - Wyposażenie elektryczne taboru kolejowego - Część 1: Podstawowe warunki eksploatacji i zasady ogólne
- EN-60529:2003 / Stopnie ochrony zapewnianej przez obudowy (Kod IP)
- EN-15085-1:2007+A1:2013 / Kolejnictwo - Spawanie pojazdów szynowych i ich części składowych - Część 1: Postanowienia ogólne