Rezystory hamowania w napędach silników elektrycznych wykorzystywane są przede wszystkim w przemyśle budowlanym [windy, dźwigi, taśmociągi, suwnice] i służą do wytracania energii hamowania, której nadmiar nie może być zwrócony do sieci.
Regulacja prędkości silników poprzez przemienniki częstotliwości – falowniki, to szeroko rozpowszechniony sposób sterowania napędami. Jedną z ich zalet jest zwrot energii podczas hamowania. Silnik pracuje wtedy, jako prądnica, zwracając prąd do sieci.
W wielu jednak sytuacjach prąd hamowania może przekroczyć wartość krytyczną i uszkodzić elementy obwodu DC falownika. Stosuje się wtedy rezystor hamowania, który rozprasza nadmiar energii, zamieniając ją w ciepło.
Rezystory hamowania wykorzystywane są dziś do coraz większych mocy silników elektrycznych, przy jednoznacznym zmniejszeniu ich gabarytów oraz masy własnej. Konstrukcja i jakość współczesnych rezystorów hamowania pozwala na długą i bezawaryjna pracę, przy niewielkich wymaganiach serwisowych. [czytaj JAKOŚĆ]. Do budowy rezystorów hamowania stosowanych w napędach silników elektrycznych najczęściej wykorzystuje się konstrukcje rezystorów płytowych [Rezystory Płytowe serii „RP”] oraz cementowych [Rezystory Cementowe serii „RC”].
Rezystory SIMPAX w napędach używane są w krajowym i międzynarodowym przemyśle budowlanym, górniczym i morskim od ponad 30 lat [czytaj "Historia"]. Do produkcji rezystorów hamowania SIMPAX stosuje najnowsze technologie spełniające najwyższe wymagania w zakresie jakości i trwałości oraz zaawansowane modelowanie 3D, dzięki czemu możemy w krótkim czasie zaprojektować każdy typ rezystora, odpowiadający indywidualnym wymaganiom.
SIMPAX znany jest ponadto z produkcji zamienników rezystorów hamowania starego typu wszystkich producentów. Posiadamy unikatowe doświadczenie w produkcji zamienników rezystorów hamowania do dźwigów i suwnic wyprodukowanych w krajach byłego Związku Radzieckiego, a także Czechosłowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Ukrainy, Jugosławii oraz Indii, Egiptu i Libanu. [czytaj "Zamienniki"]